Esineiden internet jatkuvan palvelun mahdollistajana – kuinka palvelet loppukäyttäjää paremmin kuin kilpailijasi?

Kuluttaja ostaa keittimen, mutta itse keitintä tärkeämpi on palvelu, jota kuluttaja sitoutuu käyttämään. Myyjä ei saa tuotteensa pääkatetta keittimestä, vaan kapseleista joita kuluttaja hankkii koko keittimen elinkaaren ajan. Kun kahvi on loppu, kuluttaja menee valmistajan verkkosivuille ja tilaa lisää kapseleita. Voisiko tämän automatisoida IoT:n avulla?

Myyjä voi arvioida kahvin kulutusta perinteisesti kuluttajan tilausten perusteella. Kahvinkeitin voisi kuitenkin myös laskea, kuinka monta annosta kahvia sillä on tehty, ja koska myyjällä on tiedossa paljonko kahvia on ostettu, voidaan laskea koska lisää kapseleita tarvitaan.

Miten tämä toteutettaisiin IoT -ratkaisuna?

Ensinnäkin kahvinkeittimessä täytyy olla anturi, joka mittaa käyttökertoja. Tämän jälkeen mikrokontrolleri lähettää tiedon esimerkiksi uutta Sigfox-verkkoa hyväksikäyttäen Azure IoT -hubiin. Tämän kaltaiset NB-IoT -verkot ovat tulleet markkinoille vasta 2016 vuoden aikana. Kahvikoneen käyttäjän ei tarvitse tehdä mitään aktivoidakseen datan lähettämisen tai edes olla tietoinen siitä, että kone kerää käyttödataa. Globaali verkko toimii automaattisesti ja maailmanlaajuisesti riippumatta siitä, missä keitintä käytetään. Sigfox-lähetin maksaa muutamia euroja ja verkon käyttö muutamia euroja vuodessa.

IoT-hubissa on rekisteröitynä kaikki valmistajan kahvinkeittimet ja sieltä keitinten lähettämä data ohjataan eteenpäin. Dataa voidaan myös analysoida ja prosessoida. Jos keitin lähettää muutakin dataa kuin pelkkiä käyttökertoja, esimerkiksi jonkin osan tärinää tai virrankulutusta, voidaan tätä dataa analysoida Machine Learning -mallilla ja päätellä koska kahvinkeitin on hajoamassa. Tämä mahdollistaa proaktiivisen tuotteen markkinoinnin ja laitteen ennakoivan huollon.

Esimerkkitapauksessa loppukäyttäjän ei tarvitse olla mitenkään tietoinen taustalla olevista prosesseista. Ainoa loppukäyttäjälle näkyvä muutos on parantunut palvelun taso. Valmistaja saa lisää uskollisia kahvinjuojia optimoidun myyntiprosessin avulla. Lisäksi laitteen huolto ja vaihtaminen palveluketjuineen voidaan optimoida.

Edellinen esimerkki voidaan yleistää mihin tahansa tuotteeseen. Tuotteita on kaksi: fyysisen esineen lisäksi on olemassa sitä edustava data pilvessä. Data on tietoa siitä miten ja milloin tuotetta käytetään ja kuka sitä käyttää. Tällä tiedolla rakennetaan palveluita laitteen ympärille. Se, joka tuottaa kuluttajalle parhaan käyttökokemuksen ja palvelun, voittaa markkinat.

Onrego auttaa yritystäsi saavuttamaan tämän etulyöntiaseman heti. Kaikki edellä kuvattu on mahdollista jo tänään. Me autamme mittaamaan, lähettämään dataa, tallettamaan ja käsittelemään sitä pilvessä, sekä luomaan datavisualisoinnit, joiden avulla palvelet loppukäyttäjää paremmin kuin kilpailijasi.

Tero Toivola
Solution Architect
Onrego Oy

Sparraa digitalisaatio- ja IoT-ratkaisuista Teron kanssa tero.toivola@onrego.fi

Jaa