Varsinkin lomien aikana salasanat pääsevät helposti unohtumaan. Tämä aiheuttaa yrityksille ja yhteisöille todella isoja kustannuksia. Lienee tuttu juttu teidänkin organisaatiossanne?

 

Käyttäjien on myös vaihdettava salasanoja usein. Salasanapolitiikat yleensä edellyttävät monimutkaisia ​​kirjainten, numeroiden ja erikoismerkkien yhdistelmiä. Tämän seurauksena käyttäjät unohtavat salasanojaan enemmän ja joutuvat ottamaan yhteyttä IT-tukeen. Salasanan vaihtamiseen liittyvä puhelut ovat iso taakka ja kuluerä helpdeskien toiminnassa.

Forrester Research arvioi, että keskimääräinen helpdesk-työvoimakustannus yhden salasanan palauttamiseksi on noin 70 dollaria (~63 €). Gartner Groupin mukaan jopa 20% -50% helpdesk-puheluista liittyy salasanan vaihtamiseen. Unohtuneet salasanat aiheuttavat lisäksi myös välillisiä kustannuksia, kuten käyttäjän alentunutta tuottavuutta tai mahdollisia tietoturva-aukkoja.

Itsepalveluna suoritettava salasanaresetointi: Ratkaisun hyödyt?

Hankkimalla Onregon Salasanan resetointi itsepalveluna, organisaatio pystyy vähentämään IT tukeen kohdistuvien puhelujen määrää 50-75%, karsimaan kustannuksia ja samalla parantamaan organisaation tuottavuutta.

Palvelun avulla käyttäjät voivat vaihtaa salasanansa mistä ja milloin vain. Näin ollen käyttäjät pysyvät tuottavina myös etänä tai kotona, 24/7.

Palvelu voidaan myös kytkeä osaksi kirjautumisprosessia. Se osaa lähettää myös ennakkoilmoituksia proaktiivisesti, kun salasanat ovat vanhentumassa.

Palvelu ei vaadi mitään ylimääräistä sovellusta käyttäjän koneelle, vaan käyttäjä kirjautuu itsepalveluportaaliin millä tahansa selaimella. Salasanan vaihto tapahtuu hyödyntämällä käyttäjän hallussa olevaa mobiililaitetta. Siihen lähetetään tekstiviestillä koodi, jonka käyttäjä syöttää itsepalveluportaaliin ja pääsee vaihtamaan salasanansa.

Halutessa voidaan käyttää myös mobiilisovellusta, joka löytyy vapaasti ladattavissa yleisimmille puhelimien käyttöjärjestelmille. Palvelu integroituu saumattomasti Microsoft Active Directoryyn. Palvelu on erittäin turvallinen, sillä se voidaan sijoittaa toimimaan kokonaan  asiakkaan omaan ympäristöön.

Palvelu voidaan kytkeä myös osaksi kirjautumisprosessia. Kun käyttäjä unohtaa kirjautumisen yhteydessä salasanansa, käynnistyy intuitiivinen itsepalveluprosessi. Käyttäjä saa tekstiviestin, joka selittää ongelman ja antaa ohjeet ongelman ratkaisemiseen. Ilmoitus sisältää linkin itsepalvelusivustoon, jossa käyttäjä voi heti ratkaista ongelman matkapuhelimellaan tai millä tahansa muulla laitteella, jossa on internetyhteys ja selain.

Miten ratkaisu toimii?

Ratkaisun ominaisuudet

Nopea salasanan vaihto:
Automaattiset käyttäjäilmoitukset ohjaavat käyttäjät itsepalvelusivustolle ja varmistavat, että käyttäjä pystyy nopeasti vaihtamaan salasanansa.

Intuitiivinen käyttökokemus:
Tarjoaa käyttäjille suoran ja helpon prosessin henkilökohtaisten tietojen tarkistamiseen ja salasanojen palauttamiseen Active Directoryissä.

Vanhentumisilmoitus:
Käyttäjä vastaanottaa automaattisesti tekstiviestin kolme päivää ennen salasanan vanhentumista, mukaan lukien linkin itsepalveluportaaliin, jossa käyttäjää ohjataan salasanan vaihdossa.

 

Lockout-ilmoitus:
Kun käyttäjä yrittää kirjautua sisään etäyhteyden kautta VPN-, Citrix-, Webmail- tai vastaavanlaisella salasanalla kolme kertaa siinä onnistumatta, hänelle lähtee automaattisesti viesti, jossa on linkki itsepalvelusivustoon.

AD-integraatio:
Käyttäjä voit täydentää omia käyttäjätietojaan, kuten puhelinnumeron, osastokoodin tms. suoraan Active Directoryyn. Sisäänkirjautuminen on myös mahdollista suorittaa pyytämällä käyttäjiltä asiaankuuluvia tilitietoja.

Vähentää IT-tuen kuormaa:
Tehostamalla käyttäjien itsepalvelua salasanojen vaihtamisen yhteydessä vähentää IT-tuen kuormaa ja mahdollistaa resurssien keskittämisen tärkeämpiin tehtäviin.

Ratkaisun hinnoittelu

Salasanaresetointi itsepalveluna sopii kaiken kokoisille yrityksille ja yhteisöille.

Onrego toimittaa kokonaispalvelun lähtien suunnittelusta ratkaisun implementointiin ja ohjeistukseen.

Ratkaisun hinta esimerkkinä 2000 käyttäjän organisaatiolle:

0,30 €/käyttäjä/kk

Laskelma perustuu 2000 käyttäjän ympäristöön ja kolmen vuoden ylläpitoon ja käyttöaikaan. Hinta ALV 0%.

Lisätiedot ja palvelun tilaaminen

Pyydä tarjous omalle organisaatiollesi täyttämällä alla oleva lomake tai ottamalla yhteyttä myyntipalveluumme.

Avainsanat: salasanan resetointi, salasana, itsepalvelu, password reset, password self reset