Liiketoiminta menee edellä
Liiketoiminta sanelee sisällön ja sen, mitä tehdään. IT on vastuussa siitä, miten asiat tehdään. Molempien tahojen tulee toimia yhteistyössä ja kehittää liiketoimintaa eteenpäin – mutta hallitusti, tietoturvallisesti ja oikein. Koko organisaation pitää olla samalla viivalla ja ymmärtää (tai luoda) yhteinen digistrategia.
Organisaation tulee määritellä liiketoiminnan kehityksen lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin tavoitteet ja tietohallinnon/infrastruktuurin suuntaviivat.
Palvelukokonaisuuden saatavuus ja seuranta on mahdollista. Budjetit ja kustannustehokkuus kiinnostavat kaikkia organisaatioita, joten on syytä siirtyä kokonaiskulutuksen seurantaan ja poistaa päällekkäisiä kustannuksia. On oleellista tietää, miten digipalvelut tuottavat ja mitä niillä saadaan aikaan. Mutta sitä ei tehdä virtuaalikoneiden tai tikettien hintoja seuraamalla, vaan kehittämällä omaa toimintaa sellaiseksi, että kustannukset muodostuvat käytön – ja hyödyn mukaisesti.
Ajattele erilailla eteenpäin
Esimerkkinä toimii merkittävä asiakkaamme, jonka liiketoiminta tulee oleellisesti muuttumaan. Ennakoiden tulevaa, he siirtyivät juuri kokonaisulkoistuksen mallista useaan eri kumppaniin. Meidän roolimme on ymmärtää sekä sovelluskehityksen että liiketoiminnan muutokset ja rakentaa, ylläpitää sekä kehittää palvelualustoja sen mukaisesti. Asiakkaamme on luonut uuden, nykymaailmassa toimivan kumppanikentän ja oleellisesti muuttanut IT-kulttuuriaan vallitsevan ja tulevaisuuden mallin mukaiseksi.
Moderniin infrastruktuuriin osittain pilven kautta on monta reittiä ja monta sisäänpääsyä. On hyvä tunnistaa oman organisaation tarve ja kypsyys sekä ymmärtää IT:n tämän hetken murrostila. Modernin tietohallinnon tehtävä on olla hallittu mahdollistaja.