Elenia_blogiin

Service Manager auttaa automaatiolla

Onrego aloitti viime vuonna Elenian kumppanina kehittämään Service Manager -ympäristöä. Aiemman version päivittäminen ja itsepalveluportaalin käyttöönotto ovat tehostaneet IT-prosesseja. Service Managerin etu on rutiinikuormien vähentäminen ja resurssien vapauttaminen aikaa vievästä manuaalityöstä.

– Yksi IT-palveluhallinnan haasteista on se, miten asiakkaiden tuki- ja palvelupyyntöjä voidaan hoitaa nopeammin ja tehokkaammin. Onregon jalostama palveluportaali ja sitä kautta palvelunhallinnan automatisointi on ollut Elenialle iso apu, kertoo Elenian IT-palvelupäällikkö Petri Saarenmaa.

– Saimme onneksemme Onregolta todella osaavan senioritason ammattilaisen, joka toi kokemuksensa kautta mukaan toteutukseen näkökulmia, mitä emme asiakkaana olisi edes osanneet ottaa huomioon.

Järjestelmä ohjaa prosesseja –  minimoi rutiinit

Palveluhallinnan automatisaation tarkoituksena on se, että järjestelmä ohjaa prosesseja. Hyvin konfiguroitu Service Manager minimoi rutiinimanuaalityön, vähentää virheiden mahdollisuuksia ja osallistaa liiketoimintaa – samaa työtä ei tarvitse tehdä kahteen kertaan.

– Saamme huomattavaa ajansäästöä sillä, että tikettien manuaalinen liikuttelu ja prosessointi on jäänyt pois, jatkaa Saarenmaa. – Päivittäisessä tekemisessä esimerkiksi uuden käyttäjän lisääminen organisaatioon vaati monen henkilön manuaalista työtä. Nyt sitä ei tarvita. Varsinkin kausityöntekijävaihe on helpottunut ja sujuvoitunut käyttäjähallinnassa – aikaisemmin käytetty tunti on tippunut viiteen minuuttiin ja asiantuntijat voivat keskittyä muuhun tekemiseen.

Onregon näkemyksen mukaan liian harvalla organisaatiolla on vastaava järjestelmä käytössä. Markkinoilla on useita vaihtoehtoja, mutta monen vaihtoehdon hinta saattaa käyttäessä nousta korkeaksi erilaisten lisensointimallien myötä. Onregolla on tarjota paitsi valmiita ratkaisuja, myös täysin räätälöity järjestelmä.

– Kaipasimme vahvaa osaamista mukaan omaan tekemiseemme. Kokemuksen kautta saatu tietotaito on kumppanissa tärkeää. Lämmin suositus, Onrego on osaavien ammattilaisten talo, Saarenmaa toteaa.

Elenia-konsernin muodostavat sähkönjakelupalveluja tarjoava Elenia Oy ja sen sataprosenttisesti omistamat tytäryhtiöt Elenia Lämpö Oy, Elenia Palvelut Oy ja Elenia Finance Oyj. Elenian keskeinen toimintatapa on tuottaa palvelut tiiviissä yhteistyössä kumppaniyhtiöitten kanssa. Elenian toiminta-alue on keskellä Suomea Kanta- ja Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla yli sadan kunnan alueella.

Petri_saarenmaa_blogiin

Haastattelussa Elenian IT-palvelupäällikkö, Petri Saarenmaa

Jaa