Hallittu Office 365 migraatio

Harkitsetko Office 365 palveluiden käyttöönottoa laajalla fokuksella? Fokuksessa voi olla postien siirtäminen Office 365 -palveluun, Skype for Business käyttöönotto, Sharepoint Online -siirtymä tai OneDrive for Business implementointi. Onko mahdollisesti jo hankitut Office 365 lisenssit tällä hetkellä vajaakäytössä? Meillä on paljon kokemusta Office 365 migraatioista niin, että siirtymä tapahtuu hallitusti.

Postipalvelut

On-premises Exchange voidaan migroida Office 365 Exchange Online palveluun. Migraatio voidaan tehdä vaiheittain tai voidaan käyttää ns. Hybrid –mallia, jossa luodaan federaatio ja luottosuhde on-premise Exchangen ja Office 365 –palvelun välille. Hybrid-malli on ainoa tapa tilanteessa, jossa migraatiota ei haluta tehdä yhdessä katkoksessa vaan käyttäjien postilaatikot voivat olla kummassa tahansa ympäristössä. Siirrot onnistuvat toki myös muualta kun Exchangesta, tällöin työkalut vain ovat hieman erilaiset.

Hybrid –migraatiomallin käyttö tuo useita hyviä ominaisuuksia itse migraation toteuttamiseen ja migraation jälkeiseen käyttäjähallintaan. Sähköpostilaatikko voidaan migroida kuten kahden paikallisen MBX–palvelimen välillä, tässä mallissa käytetään kuitenkin ”New Remote Move Request” komentoa laatikoiden siirrossa. Käyttäjän Outlook –profiilia ei tarvitse mailbox –migraation jälkeen uudelleen konfiguroida. Outlook tunnistaa postilaatikon siirtyneen ja ilmoittaa käyttäjälle ainoastaan viestillä, että hänen tulee käynnistää Outlook uudelleen, jotta muuttunut konfiguraatio voidaan ottaa käyttöön.

Lync/Skype

Lync –palvelut voidaan siirtää kokonaan O365 Skype for Business palveluun. Siirtymä voidaan tehdä täysin muutamilla attribuuttimuutoksilla ja DNS-palveluun tehtävillä muutoksilla (cutover) tai erillisen hybrid-ratkaisun kautta. Hybridin vaatimuksena on toimiva ADFS-infra, synkronointipalvelut ja Lync 2013 viimeisin päivitys. Halutulle hallintapalvelimelle täytyy olla asennettuna Skype 2015 hallintatyökalut. Hybrid-ratkaisussa osa käyttäjistä voi olla online-palvelussa ja osa omassa Lync-palvelussa, vaikka käytössä on vain yksi sip-domain. Hybrid ratkaisua kannattaa harkita jos eri ryhmillä on esimeriksi erilaiset puhepuolen vaatimukset. Pilveen saadaan myös palavereihin sisään soitot puhelimella, 10 000 käyttäjän broadcast kokoukset jne.

Sharepoint

Datan migrointiin on mahdollista käyttää Sharepoint Workspaces connectoria tai mahdollisuutta ladata palveluun kerralla useita tiedostoja. Datan migraatio ilman kolmannen osapuolen työkaluja vaatii aina paljon käsityötä. Käsin tehtävässä migraatiossa ongelmana on myös se, että tiedostojen luontiajankohta muuttuu ja tiedoston lataaja muuttuu tiedoston omistajaksi. Tällä metodilla menetetään myös kaikki metadata. Käsin tehtävää migraatiota ei lähes missään tilanteessa voida suositella.

Tapa jossa oikeasti siirretään datat siten, että metadata ja muut tiedot säilyvät on käyttää kolmannen osapuolen tuotetta. Erilaisia tuotteita on paljon ja niissä on erilaisia ominaisuuksia sekä tapoja mikä määrittelee tuotteen hinnan. Onrego käyttää Sharegatea Sharepoint siirroissa, koska tällä työkalulla saadaan siirto tehtyä helposti. Sharegaten avulla on mahdollista siirtää dataa olemassa olevista Sharepoint-palvelimista, tiedostojaoista ja tiedostoja Google Drive palvelusta.

OneDrive for Business

Mitä OneDrive for Business on:

– Henkilökohtainen sivusto, Sharepoint Online palvelussa

– Sync työkalu, jotta voidaan työskennellä offline tilassa

– Näkymä tiedostoihin ja niiden tilaan (jaettu, seurattu jne.)

OneDrive tarjoaa uusia tapoja datan jakamiseen ja datan käyttöön. OneDrive käyttöönoton yhteydessä tulee määritellä osittain uudestaan, miten dataa saa jakaa organisaation ulkopuolelle. Käyttäjä pystyy lähettämään kenelle tahansa linkin ja jakamaan siten tiedoston tai kokonaisia kansioita. Käyttäjän vastuulla on perusmallissa määritellä, saako tiedostoja muokata vai vain lukea. Datan jakamisen täydellinen hallinta vaatii Rights Management – palveluiden käyttöönottoa.

Tiedostojen säilöminen perinteisiin kotihakemistoihin ei helpota tiedostojen käyttöä eri laitteilta. Kotihakemistojen siirtymä OneDrive for Business palveluun voidaan tehdä scriptaamalla ja itse scripti voidaan jakaa SCCM:llä tai perinteisesti GPO:lla startup scripti tyyppisesti.

Etuja

Palveluiden käyttöönoton tekemisen jälkeen ja vanhojen palveluiden sammutuksen yhteydessä voidaan olettaa uuden ratkaisun tuovan kustannussäästöjä ja toiminnallisia parannuksia. Kustannussäästöt muodostuvat aina lokaalien postipalveluiden sammuttamisesta, Sharepoint palvelimien sammuttamisesta, Lync-palvelimien sammutuksista ja kotihakemistojen ja yhteisten tiedostojen levytilasta. Lisäksi tiettyjä kustannussäästöjä saadaan, kun voidaan luopua esimerkiksi postin edustapalvelusta (korvataan lisenssiin kuuluvalla EOP-palvelulla). Eduksi voidaan laskea myös se, että tulevaisuudessa versiopäivityksiä ei tarvitse tehdä on-premise ratkaisuihin ja ylläpito minimoituu suhteessa on-prem ratkaisuun. Pilven osalta saadaan käyttöön myös melkein rajaton kapasiteetti ja laajennettavuus. Microsoftin tehdessä versiopäivityksiä pilviratkaisuihin tulee itse huolehtia vain siitä, että työasemien varusohjelmat ovat riittävällä tasolla.

Olisiko aika vähän modernisoida?

Ota meihin yhteyttä, me kerromme mielellämme lisää.

lähetä viestisi osoitteeseen myynti@onrego.fi tai soita numeroon 020 7191 430.

Jaa