Hae sivustolta

Digitalisaatio uuden liiketoiminnan mahdollistajana

Cloud Insights / Lukuaika < 1 min
Julkaistu
Myynti
Ota yhteyttä

Mitä yhteistä on Spotifylla, Netfilixillä, Uberilla, AirBnB:llä – ja OnniBusilla? Kaikki ovat muuttaneet merkittävästi omaa toimialaansa käyttäen teknologiaa uudella tavalla. Tätä digitalisaatio puhtaimmillaan on: se luo disruptioita yhä uusille toimialoille.

Disruptio on väkevä paradigman muutos, joka pakottaa ajattelemaan omaa toimintaa uudesta, fiksummasta näkökulmasta. Siksi loppujen lopuksi disruptioista hyötyvät kaikki.

Eniten luonnollisesti hyötyvät ne, jotka laittavat muutoksen pyörän pyörimään. Yritysten ylimmän johdon ja omistajien yksi suurimmista kysymyksistä pitäisikin olla, milloin disruptio tapahtuu omalla toimialalla. Ja yhtä tärkeää on huolehtia, että oman yhtiön asiat ovat niin hyvällä tolalla, että disruptiiviset peliliikkeet lähtevät omasta päädystä.

Miten toteuttaa itse disruptio?

Koska nykypäivän ja tulevaisuuden disruptiot ovat pitkälti digitaalisia, digitalisaatiosta on siis otettava tukeva niskaote. Näin omaa toimintaa optimoidaan, tuloksia petrataan ja tulevaisuutta turvataan.

Digitalisaation ymmärtämisessä ja erityisesti hyödyntämiskyvyssä on valtavasti eroja eri yrityksillä. Digitaalisen maailman peruskaura on teknologiaa, tekniikkaa ja bittejä. Siksi ei lähtökohtaisesti voidakaan olettaa, että toimitusjohtajat, hallituksen puheenjohtajat ja omistajat olisivat kaikkien digitaalisten puurojen ja vellien erityisasiantuntijoita, varsinkin jos yhtiön toimiala on klassisempi.

Ymmärryksen jalostamisen lisäksi huomiota tulee kiinnittää myös organisaation ja olemassa olevien järjestelmien kyvykkyyteen toteuttaa digitalisaation edellyttämiä teknologisia ratkaisuja.

Digitalisaation edistäjä

Avain omalla toimialalla menestymiseen ja digitalisaation valjastamiseen on ketteryys ja kyky hyödyntää alati kehittyviä teknologioita. Tässä kannattaa olla antennit pystyssä: tahti on todella huima, uusia ratkaisuita kehitetään väsymättömästi.

Digitalisaation valjastamiseen ei ole yhtä patenttiratkaisua. Jokainen toimiala ja jokainen yritys on erilainen. Usein paras tapa edistää digitalisaatiota on erilaisten kumppanuuksien kautta. Kumppanien erilaisuus on usein myös voimavara: kokenut kumppani kykenee ammentamaan viisautta joko muiden vastaavalla alalla läpivietyjen työpajojen vahvalta perustalta tai tuomaan tuoreita näkemyksiä toiselta toimialalta opituista asioista.

Suositut artikkelit

Cloud Badass - Azure-webinaariOps ❤ Devs – sovelluskehittäjä, näin kesytät Azuren IaaS, CaaS, PaaS, FaaS, SaaS – mitä mikäkin tarkoittaa? Cloud Badass - Azure-webinaariMiksi ja milloin kannattaa valita Azure ja julkipilvi?